Inspiratie Campagnebeelden
Adriaan Holsappel haalt zijn inspiratie voor de campagnebeelden uit een rijke geschiedenis van beeldprojectie, waarin technieken uit verschillende tijdperken een rol spelen. Het verhaal begint bij de camera obscura, een techniek die al duizenden jaren geleden werd ontdekt. De Griekse filosoof Aristoteles was een van de eersten die opmerkte dat licht door een klein gaatje in een donkere kamer een omgekeerd beeld van de buitenwereld kan projecteren. Later werkte de Perzische wetenschapper Ibn al-Haytham (Alhazen) in de 11e eeuw dit idee verder uit en beschreef hij de camera obscura als een fysisch fenomeen.
In de 17e eeuw werd de toverlantaarn uitgevonden, een vroege projector die afbeeldingen op doorzichtige platen op een muur of scherm projecteerde. Dit apparaat werd vaak gebruikt om verhalen te vertellen met geprojecteerde beelden, en was een voorloper van de film.
Gelijktijdig met de toverlantaarn ontstond in Indonesië de traditie van wayang, het schaduwtheater. Bij wayang worden figuren uit leer of papier uitgesneden en voor een lichtbron gehouden, zodat ze schaduwen op een doek werpen. Deze schaduwen vertelden verhalen en creëerden een dynamisch effect, een soort levende animatie, door de speel van licht en schaduw. Het wayang-theater is een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van beeldprojectie.
In de 19e eeuw leidde de ontwikkeling van film tot een revolutie in de beeldprojectie. Film bouwde voort op technieken van de camera obscura en de toverlantaarn, maar bracht beelden tot leven door ze in beweging te brengen. Dit was de geboorte van de moderne cinema, die vandaag de dag nog steeds de basis vormt van hoe we visuele verhalen vertellen.
Adriaan Holsappel zelf maakt geen gebruik van knipkunst in zijn werk, maar hij vindt de techniek van knipkunst wel fascinerend voor projectie. Knipkunst, die ontstaan is in verschillende culturen, maakt gebruik van uitgesneden figuren uit papier die voor een lichtbron worden gehouden, zodat ze schaduwen op een doek werpen. Deze techniek is vergelijkbaar met de manier waarop de oude toverlantaarn en wayang schaduwen gebruikten om beelden te creëren en verhalen te vertellen.
Door de rijke historie van beeldprojectie — van de camera obscura tot de film — te combineren, speelt Holsappel met licht en schaduw in zijn campagnebeelden. Zijn werk weerspiegelt een samensmelting van oude technieken en moderne visuele communicatie, waarbij de magie van licht, schaduw en beweging een belangrijke rol speelt.